اگر با کپسول های اکسیژن آشنا نباشید حتما برایتان این سوال پیش آمده است که اجزای کپسول اکسیژن چیست؟ کدام یک از لوازم کپسول اکسیژن ضروری است و کدام یک غیر ضروری! برای استفاده از اکسیژن برای مصارف خانگی (بیمار در منزل) به چه لوازمی به غیر از کپسول اکسیژن نیاز دارم؟ و سوالاتی از این قبیل. در این مقاله کوشش شده است که در مورد اجزای اصلی کپسول اکسیژن صحبت کنیم تا با عملکرد و نام هر یک از این اجزا آشنا شوید. 

بدنه کپسول اکسیژن

 

یک کپسول اکسیژن از یک سیلندر یا لوله تشکیل شده است که به صورت بدون درز جوشکاری شده است. روش جوشکاری کپسول های اکسیژن و تولید کپسول های اکسیژن را در مقاله ساخت کپسول اکسیژن بخوانید. رنگ کپسول های اکسیژن در ایران و بیشتر کشور های جهان به صورت استاندارد سفید است. از رنگ های دیگری برای کپسول های اکسیژن استفاده می شود اما رنگ استاندارد باید سفید رنگ باشد. می توانید انواع کپسول های اکسیژن را دسته بندی کپسول های اکسیژن مشاهده کنید.

شیر کپسول اکسیژن 

یکی از اجزای اصلی کپسول اکسیژن شیر کپسول اکسیژن است. شیر کپسول اکسیژن وظیفه کنترل گاز در درون کپسول را بر عهده دارد. توجه داشته باشید که شیر استاندارد کپسول اکسیژن شیر بدون سوپاپ برنجی یا استیل می باشد. این شیر ها در صورت خرابی قابلیت تعویض یا تعمیر را دارند. در این بخش می توانید شیر های کپسول اکسیژن را مشاهده کنید.

رگولاتور یا مانومتر کپسول اکسیژن

این بخش به رگولاتور یا مانومتر یا فلومتر کپسول اکسیژن شهرت دارد اما توجه داشته باشید که هر یک از این نام ها ویژه دستگاه بخصوصی بوده که کاربرد متفاوتی دارد. اما به طور کلی عملکرد این بخش شکستن فشار گاز داخل سیلندر می باشد. این وسیله با کاهش فشار گاز امکان استفاده را فراهم می کند به دو دسته کنترل فشار یا رگولاتور و کنترل جریان یا مانومتر تقسیم می گردد. در این بخش می توانید انواع رگولاتور و مانومتر را مشاهده کنید

 

لیوان مرطوب کننده فلومتر

لیوان های مرطوب کننده اکسیژن به این جهت استفاده می شوند که کپسول های اکسیژن حاوی گاز اکسیژن خالص می باشند و گاز اکسیژن خالص هیچ رطوبتی ندارد و این مسئله باعث بروز خشکی گلو و ریه ها می شود. در مورد عوارض استفاده طولانی مدت از اکسیژن در این مقاله (عوارض جانبی استفاده از اکسیژن) بخوانید.  لیوان های مرطوب کننده عموما به همراه مانومتری که خریداری می کنید به شما تحویل داده می شود. اما در صورتی که نیاز به تعویض داشته باشید باید بدانید که لیوان های مرطوب کننده اکسیژن به دو دسته لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز و لیوان مرطوب کننده کپسول اکسیژن تقسیم می شوند و انواع سر فلزی و سر پلاستیکی را دارند. در بخش لیوان مرطوب کننده کپسول اکسیژن می توانی انواع و قیمت این قطعه را مشاهده کنید. 

ترالی حمل کپسول اکسیژن 

برای حمل و نقل کپسول های اکسیژن می توانید از ترالی ها یا چرخ های حمل استفاه کنید. این چرخ ها از جنس آلومینیوم یا آهن ساخته شده و ویژه حمل آسان کپسول های اکسیژن طراحی شده اند. چرخ حمل سیلندر اکسیژن علاوه بر آسان کردن حمل و نقل کپسول اکسیژن احتمال سقوط یا آسیب به کپسول و مانومتر را نیز به شدت کاهش می دهند. در این بخش می توانی انواع ترالی های حمل کپسول اکسیژن را مشاهده کنید