فرآیند تولید گاز اکسیژن

گاز اکسیژن با استفاده از فرآیند تفکیک از هوای تصفیه شده تولید می گردد. فرآیند در برج تقطیر آغاز می گردد. هوا پس از عبور از فیلتر های مخصوص به صورت کاملا پاک در آمده و وارد کمپرسور می گردد. هوای وارد شده شامل 21 درصد اکسیژن 78 درصد نیتروژن و 2 درصد سایر گاز ها بوده و در کمپرسور با فشار بالا فشرده می شود. فشرده شدن گاز ها دمای گاز را بالا می برد. این دمای بالا از طریق خنک کننده های قرار گرفته سر راه سیستم دفع می گردد. حال گاز فشرده شده ی سرد مجددا فشرده می گردد. این فشردگی تا جایی ادامه پیدا می کند که گاز به مایع تبدیل گردد. هوای مایع وارد برج اصلی شده و فرآیند کاهش فشا آغاز می شود. پس از کاهش فشار دمای مایع تا حدود منفی 270 درجه کاهش می یابد. در این حالت گاز ها در برج تقطیر تفکیک می شوند. اکسیژن و نیتروژن از برج تقطیر در مسیر های جداگانه خارج و در مخازن کرایوژنیک ذخیره می شود. خلوص گاز مایع در این روش تا حدود 99.99 درصد خواهد بود. حال این گاز قابل انتقال به مخازن کوچک تر یا کپسول های خواهد بود.

 
فرآیند شارژ گاز اکسیژن 

انتقال گاز از مخازن اصلی به سیلندر دارای چالش های بسیار است. گاز اکسیژن موجود در مخازن کرایوژنیک به صورت مایع است و این مایع باید قبل از شارژ در سیلندر به گاز تبدیل شود. با استفاده از دستگاهی به نام اواپراتور یا تبخیر گر مایع بسیار سرد گرم می شود و وارد پمپ شارژ کرایوژنیک می گردد و تا فشار مناسب فشرده می شود. گاز فشرده شده از طریق شلنگ های تحت فشار به خط شارژ متنقل می شود و در داخل سیلندر های تحت فشار بدون درز شارژ می گردد. پس از رسیدن فشار سیلندر به سیلندر مورد نظر شیر سیلندر بسته و سیستم قطع می گردد. در این فرایند دمای سیلندر ها ممکند است تا 60 درجه سانتی گراد بالا برود که استاندارد است.

شارژ کپسول به کپسول

در شرایطی که سیستم در حال کار نیست و یا تعداد سیلندر های مورد نیاز جهت شارژ کم باشد  می توان با استفاده از سیلندر های اکسیژن شارژ  شده کپسول های اکسیژن خالی را شارژ کرد. در این فرایند با استفاده از قانون هم فشاری گاز ها گاز از سیلندر های با فشار بیشتر به سیلندر های با فشار کمتر منتقل می گردد. توجه فرمایید که این کار در منزل قابل انجام نیست و نیاز به تجهیزات خاصی دارد که فشار گاز را تحت کنترل داشته باشد. 

 

پر کردن کپسول اکسیژن در محل چگونه انجام می شود؟

 

پر کردن کپسول اکسیژن در محل توسط اپراتور های آموزش دیده اکسیژن ایده آل با استفاده از تجهیزات ویژه انجام می شود. اگر نیاز به شارژ کپسول اکسیژن در منزل یا محل کار خود دارید کافیست تا با اکسیژن ایده آل تماس بگیرید تا شارژ کپسول های شما در کوتاه ترین زمان انجام شود. بهتر است قبل از تماس با اکسیژن ایده آل حجم کپسول های خود را بررسی کنید تا از هزینه شارژ کپسول های اکسیژن خود آگاه شوید. اگر از حجم کپسول خود اطلاع ندارید کافیست راهنمای تشخصی حجم کپسول اکسیژن را در اینجا مطالعه کنید.